-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30412 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

آيا خداوند مي تواند جسمي بزرگ تر و قدرتمند تر از خودش خلق كند؟

يكي از اوصاف ثبوتي خداوند، قادر بودن او است، يعني خداوند قدرت بيپايان دارد و هيچ چيز خارج از حيطة قدرت الهي نمي باشد. قدرت او به گونه اي است كه آفرينش همة جهان با آفرينش يك پركاه يكسان است، ولي بايد توجه داشت قدرت در جايي اِعمال مي شود كه بشود در آن جا قدرت را به كار گرفت و به اصطلاح متعلّق قدرت يك امر ممكن است. به عبارت ديگر: به چيزي تعلق مي گيرد كه چيز باشد، پس قدرت به محال تعلق نمي گيرد، چون محال، هيچ است و هيچ قابل تعلق قدرت نيست، از باب مثال نابينا در موردي به كار مي رود كه موضوع قابليت بينايي را داشته باشد، مثلاً مي گوييم فلان انسان نابينا است، ولي هرگز نمي گوييم ديوار نابينا است، زيرا ديوار قابليت بينايي را ندارد.

در مورد قدرت خدا، هنگامي كه مي گوييم آيا خدا قادر است چنين موضوعي را ايجاد كند، مفهومش اين است كه آن موضوع جزو ممكنات است، و مي خواهيم از طريق قدرت خداوند، لباس وجود بر آن پوشانده شود، اما اگر مطلبي ذاتاً محال است، اصلاً سؤال آيا مي تواند دربارة آن نادرست و بي معني است و صورت مسئله غلط است و در درون خودش يك تناقض دارد، يعني جواب مثبت به آن، به معناي منفي بودن آن و جواب منفي به معناي مثبت بودن آن است.

مسئلة خدا قادر است موجودي قدرتمند تر از خودش را بيافريند؟ از همين قبيل است، چون خدا وجودي است كه قدرتمند تر از او فرض نمي شود. معناي واجب بودن و آفريدگار همةعالم و غني مطلق بودن،همين است، زيرا اگر چنين فرضي درست باشد، معلوم مي شود موجودي را كه در ابتدا خدا تصور كرده ايم، خدا نبوده است، زيرا با فرض موجودي برتر از خدا، خدايي كه واجب الوجود است، مي شود ممكن الوجود و در واقع خدا نبود؛ فقط تصور ميكرديم كه خدا است، زيرا اگر موجودي برتر از موجود ديگر شد، نشانة ضعف و احتياج موجود پايين تر به آن است و هر موجودي كه محتاج باشد، محال است كه خدا باشد. پس فرض مسئله خداوند موجودي بيافريند كه قدرتمند تر از او باشد اين مي شود كه هم خداوند برتر از همه موجودات باشد (زيرا فرض خدا و واجب الوجود به اين معنا است) و هم برتر از همه نباشد، زيرا موجودي قدرتمند تر از او آفريده شده است، و اين همان تناقض است. مثال ديگر اين است: آيا خداوند قادر است كرة زمين را درون تخم مرغ جاي دهد، با حفظ بزرگي زمين و كوچكي تخم مرغ. اين نيز تناقض است و اصلاً چيزي نيست تا بگوييم خداوند بر آن قدرت دارد يا نه، زيرا معنايش اين است كه كره زمين هم بزرگ است و هم بزرگ نيست. بزرگ است چون فرض مسئله است. بزرگ نيست چون بايد كوچك شود تا در تخم مرغ با آن كوچكي جاي شود،پس اين هم تناقض است و اصلاً شدني نيست و چيزي نيست تا اين كه بگوييم خداوند بر هر چيزي قادر است و شامل اين مورد هم باشد.

از حضرت علي(ع) كسي سؤال كرد: آيا خدا مي تواند جهان را در تخم مرغ جاي دهد، بي آن كه دنيا كوچك شود و تخم مرغ بزرگ شود، حضرت جواب داد: خداوند هرگز توصيف به عجز نمي شود، اما آن چه تو سؤال كردي، غير ممكن است (شدني نيست).

براي اطلاع بيشتر مي توانيد به كتاب خدا را چگونه بشناسيم نوشته آيت الله ناصر مكارم شيرازي مراجعه فرماييد. {1}

[1] بحارالانوار، ج 4، ص 143، حديث 10.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.